A hát, váll, nyak sérülései és ragasztásuk kineziológiai tapasszal

A hát, váll, nyak sérülései és ragasztásuk kineziológiai tapasszal

A hát sérülései és ragasztása kinesio tape-el:

Ahogy az előző részben elkezdtük a hát alsó deréki részének kibeszélését, most folytassuk innen, vagyis a hát felsőbb részeivel. A hát és a gerinc a fő tartóeleme az embernek így elég nagy probléma, ha a hátunk valami okból fáj.

Megnézzük a gerincmerevítőt, a lapockaközelítő izmokat és a váll emelő vagy csuklyásizmot, hogy hogy kezelhetünk gerincferdülést kineziológiai tapasszal, ezek után pedig beszélünk a váll sérüléseiről a nyak bántalmairól és azok tapelési módjáról.

A hátizom sérüléseket sok minden okozhatja. Lehet hosszan tartó rossz testtartás, lehet sportolási baleset, elhízás, vagy egy rossz mozdulat, hirtelen emelés, idegbecsípődés.

A hát felső részének fájdalma nagyon gyakori ezért biztos mindenki találkozott már vele.

Attól függően, hogy mi okozza a fájdalmat tudunk tenni annak érdekében, hogy ez megszűnjön. Érdemes először elmenni egy specialistához, aki megmondja mi is okozza az elhúzódó fájdalmat.

Amennyibe pontosan tudjuk a hátfájdalom okát, mert az egy rosszul kivitelezett gyakorlat közben történt húzódás, úgy ezt tudjuk tapelni, amitől könnyebbek, fájdalom mentesebbek lesznek a napjaink.

A hátfájdalmat okozhatja porckorongsérv, amely alapos kivizsgálás után derülhet ki.

Ilyenkor az történik, hogy a porckorong felszíne átszakad és így a benne található kocsonyás anyag, amely a gerinc rugalmasságát biztosítja, kitüremkedik.

Attól függően, hogy a gerinc mely részén alakul ki, a fájdalom kisugározhat a nyakba, vállba végtagokba.

Abban az esetben, ha egy rossz mozdulat vagy épp egy porckorongsérv miatt az elcsúszott porckorong nyom egy ideget, akkor idegbecsípődés történik.

Porckopás során az ízületeket körülvevő porc elvékonyodik, töredezik. Ez lassan évek alatt végbemenő folyamat, azonban komoly fájdalmat okozhat a test több pontján, jellemzően a térdben, csípőben vállban.

Előfordulhatnak gerincízületi gyulladások, melyek szintén nagy fájdalommal járnak és orvosi kivizsgálásra, kezelésre szorulnak.

Mi a kineziológiai tapasszal elsősorban, tartásban, az izmok tapelésében, támasztásban tudunk segíteni.

Ezért fontos, hogy mielőtt tapelünk, tudjuk, hogy mi okozza a problémát, mert, ha anélkül ragasztanánk, hogy tudnánk mi is az, akkor nem biztos, hogy segít, és így az egészről az lesz a páciens véleménye hogy nem ér semmit. Ami nem igaz. Természetesen vannak olyan betegségek, amire nem jó a kineziológiai tapasz, ezért, ha a páciens nem tudja mi okozza a problémát, nincsenek információk, először orvosnak kell megmutatni.

Most nézzük azt, amit tudunk, kell és szoktunk edzeni, így megerőltetni és sérüléskor hatékonyan segíthetünk tapeléssel. Kezdjük is a gerincmerevítő izommal.

Ez az izom a gerinc két oldalán végigfutó, páros, erős izom. A gerincoszlop megtartásában, az előre és oldalra hajolásban segít. Testünk egyik legsérülékenyebb része a gerincoszlop, így ha ezt az izmot nem erősítjük, és egy előrehajolásnál elernyed, akkor az egész terhelés a csigolyákat éri, ami sérüléshez vezethet. Ezért is mondják mindig, hogy egyenes háttal kell emelni, ha edzünk erre különösen oda kell figyelni. Pont azért, mert ilyen sérülékeny, elég egy rossz mozdulat, emelés, ezért fontos, hogy ezt az izmot erősítsük.

Ha edzés közben vagy egy rossz mozdulatnál ez az izom megsérül, akkor tudunk segíteni a fájdalom csökkentésében, illetve a gerincmerevítő terhelésének csökkentésében a gerincmerevítő izom tapasz ragasztásával.

Idézzük fel a korábban már említett kineziológiai tapasz felhelyezésére vonatkozó tudnivalókat.

 A kinesio tape-t a hordozófólia már a felhelyezéskor kis, 10%-os mértékben előre megnyújtja.  A szalag felhelyezésének módjától függően nyújtás nélkül, vagy különböző mértékben előnyújtva kell felragasztani. Mielőtt a kineziológia szalagot felhelyezik, és a fóliát eltávolítják, a kineziológiai szalagcsíkot a megfelelő hosszúságúra vágják. Legtöbbször alkalmazott kineziológiai szalagformák: az I, Y és X alakúra vágott kineziológia szalag darabok, de egyéb formákra is vágják néha amennyiben szükséges.

  • A kívánt hatás elérése érdekében a megfelelő felhelyezéshez szakértői segítség ajánlott!
  • Használat előtt győződjön meg róla, hogy a bőrfelület száraz és zsírmentes legyen.
  • Az erős szőrzetet a jobb tapadás érdekében távolítsa el.
  • A taping technikától függően vágja le a kívánt darabokat a tekercsből.
  • A tapasz végeit a jobb tapadás és a kényelmesebb viselet érdekében kerekítse le.
  • Következő lépés a kineziológiai tapasz felhelyezése a bőrfelületre, majd enyhe dörzsöléssel aktiválja a ragasztóréteget.
  • az A szakszerűen felhelyezett tapasz napi 24 órán keresztül 4-5 napig a bőrfelületen marad.
  • Fürdést, zuhanyzást követően a nedves szalagot érdemes hajszárítóval megszárítani.
  • A tapasz vízzel benedvesítve fájdalommentesen eltávolítható. Húzza le a tapaszt a szőrzet növekedésének irányába a bőr ellentartásával.

Kineziológiai tapasz ragasztása hátizomra

A gerincmerevítő izom tapelésénél páciensünk előrehajol, és amennyiben az egész gerinc szakasz érintett úgy a nyaktól egészen a keresztcsontig helyezzük fel a tapet.

Amennyiben nem az egész szakasz érintett úgy a problémás terület alatt és fölött 5 cm-rel bezárólag tapelünk.  A nyaktól a csípőirányában haladva helyezzük fel a tapet, nyújtás nélkül, hiszen páciensünk előrehajolva van, amennyire csak tud, amivel a kívánt feszítést elérjük. Ezt látjuk is ahogy kiegyenesedik, hiszen a szalag ekkor ráncolódik.

Ezt a műveletet elvégezzük a gerinc másik oldalán is.

Ha jól végeztük a dolgot, akkor így kell kinéznie.

Lapocka sérülése és ragasztása kinesio tape-el

Ha feljebb megyünk, a hát közepén, a lapockánknál található lapockaközelítő izom szintén sérülhet.

Ránézésre, ha valaki előreejtett vállakkal, hanyag tartással jár, láthatjuk rögtön a lapockaközelítő vagy lapockazáró izmok gyengeségét, illetve annak nem használatát. A szép tartás elő eleme ennek az izomnak az edzése, amit a legegyszerűbben evezéssel lehet elérni. Nem feltétlenül kell hozzá vízre szállni, sőt első körben még eszköz sem kell hozzá, a későbbiekben pedig lehet használni a gyakorlathoz súlyzót, rudat, gumikötelet, trx-et, csigás gépet, ami tetszik vagy amilyen teremben dolgozunk, ami az otthonunkban megtalálható.  Lehet végezni a gyakorlatot ülve, állva vagy akár döntött törzzsel.

 A cél a lapockák közelítése a gerinc felé, vagyis egymáshoz közelíteni, ahogy a neve is mondja. Nem elég tehát a könyököt hátra húzni.

Ahogy mindenhol, itt is, a nem megfelelően kivitelezett gyakorlat, a nem megfelelő súlyválasztás vagy egy hirtelen mozdulat elég, és meghúzódhat az izom.

Természetesen maga a rossz testtartás és a hát felső részének gyengesége is okozhat fájdalmat ezen a területen. Ebben az esetben fontos ennek az izomnak az erősítése és így hosszú távon a szép testtartás és az életminőség javítása.

Kineziológiai tapasz felhelyezés lapockazáró izmokra

Ragasztásához három tapere lesz szükség.

Páciensünk egyenes háttal előredöntött felsőtesttel ül. A két lapocka közötti részre a gerinc 2 oldalára egyenlő hosszúságú tapasz kerül felragasztásra. A tapaszokat nyújtás nélkül helyezzük fel. A harmadik tapasz ezekre keresztben kerül felragasztásra legalább 50%-os nyújtással azon a területen, ahol leginkább érzi a fájdalmat.

Ha mindent jól csináltunk ennek így kell kinéznie.

A széles hátizom sérülése és ragasztása kineziológiai szalaggal

 Latin nevén latissimus dorsi, az emberi test legszélesebb izma.

Működését tekintve a felemelt kart hátra és lefelé húzza. A felső végtagot a hát mögé viszi és befelé forgatja, mászásnál a törzset emeli, a lapockát a mellkashoz szorítja, és mély légzésnél segíti a bordák emelését, ami összefoglalva azt jelenti hogy a mászókat, evezőket és úszókat tekintve ez az izom szépen kidolgozott.

Persze ez sarkítás, ezen kívül is szépen kidolgozhatjuk a széles hátizmunkat. Amivel tehetünk a szép hátizom érdekében, például, a húzódzkodás, lehúzás, evezés, döntött törzses evezés, vagy az evezés csigán. Ahogy látjuk a lapocka közelítő és a széles hátizom edzése összekapcsolódik, ahogy eddzük az egyiket, a másikkal is foglalkozunk.

Azonban ezt az izmost is meghúzhatjuk, túlerőltethetjük, ami miatt a sportolás fájdalmas, vagy féloldalassá válik. Féloldalas edzés pedig nem javasolt.

Kineziológiai tapasz felhelyezése a széles hátizomra a következőképpen történik.

Páciensünk egyenes háttal ül, a ragasztáshoz 2 db I szalagot vágunk le. Ehhez felemeli a karját és kissé befelé csavarja a törzsét. A két szalagot az izom két széléhez mérjük. Válltól indítjuk, az alsót a csípő pereméig mérjük ki, és így is ragasztjuk fel. Elsőként a felsőt. Ívelten a válltól majd a gerinc mellett haladva, az alsót pedig szintén a válltól egészen a csípő pereméig, mindkettőt feszítés nélkül. Ahogy páciensünk leengedi a kezét a két szalag összeráncolódik.

A végeredmény az alábbi képen látható.

Trapézizom funkciója és ragasztása kineziológiai tapasszal

Következő izmunk a trapézizom, vagy latin nevén musculus trapesius, amely szintén a hát felső részén található. Ennek az izomnak inkább a felső domináns részét szokták ismerni és tudni, amit a hétköznapokban csuklyás izomként ismerünk. Azonban ez az izom ennél sokkal nagyobb, a felső nyaki csigolyától indul végig a vállcsúcson, és fut lefelé a nyaki és gerinc csigolyákon és a lapocka tövén tapad. Az izom felső csuklyás rész a váll megemeléséért felel, a középső terület a lapockák összehúzását dolgoztatja a lapockaközelítővel együtt, az alsó terület pedig a vállízület lefelé mozgatásáért felel.

Ezt az izmot olyan gyakorlatokkal dolgoztatjuk meg, mint a felhúzás, a farmer séta néven ismert gyakorlat, ami tulajdonképpen nagyobb súlyokkal való sétálást jelent, vagy a váll felhúzás, az ülő evezés, evezés döntött törzzsel. És persze még sok más, az edzők képzelete határtalan. Ha meghúzzuk a trapézizmot, a tapelés itt is hatásos segítséget jelent.

Ehhez 3 db szalagra lesz szükségünk.

A páciens egyenes háttal ül, Az első szalag leméréséhez a fejét az ellenkező oldalra billenti, vállát ejti. Amennyiben ez fájdalmas, számára kivitelezhetetlen, úgy a szalagot fogjuk 25%-ban nyújtani. A trapéz mentén a vállcsúcson végig, a hajhatártól, a felkarcsont feje külső részéig tart. Amennyiben megfelelően tudta a fejét, vállát lehúzni, úgy feszítés nélkül ragasztjuk fel.

A második szalagot úgy mérjük, hogy a fejét előre egyenesen tartja, keze előre nyújtva áll magasságban, könyöke behajlítva. A szalag a felkarcsont külső peremétől a lapocka peremét követi a háti csigolyáig. Feszítés nélkül ragasztjuk fel.

A harmadik szalaghoz a kezelt a karját felemeli, könyökben behajlítja, majd törzsével befele fordul. A felkarcsont fejétől mérjük, ahogy az eddigieket, és a 12. háti csigolyáig tart. Feszítés nélkül ragasztjuk ezt is. Mikor leengedi a kezét, a szalag ráncolódik, ekkor végeztünk jó munkát.

Gerincferdülés:

A következőben beszéljünk arról, ha nem edzünk, sokat ülünk, féloldalasan tartunk súlyokat, dolgozunk, rossz a tartásunk. A gerincferdülés nagyon sok ember problémája. A gyakori, vagy állandó hátfájáson kívül egyéb nagyobb problémákat is okoz. Gerincferdüléskor a gerinc kórosan oldalirányba görbül. Az esetek nagy részében a háti, ágyéki résznél alakul ki. Lányoknál kétszer gyakrabban fordul elő, mint fiúk esetében. Serdülőkorban, a hirtelen növekedés következtében is jelentkezhet, valamint mozgásszegény életvitel, és rossz tartás miatt. Tünetei az egyik oldali váll, csípő magasabban helyezkedik el, hátfájás, fizikai terhelhetőség csökkenése. Évek alatt súlyosabb tünetei lehetnek, mint térd és csípőízületek porckopása, sántítás, az egyik oldal megrövidülése, és akár légzési elégtelenség is.

A gerincferdülés esetében fontos a korai felismerés, valamint kezelés. Kezelései közé tartozik a gyógytorna, gyógy úszás, a fűző használat és súlyos esetben a műtét.

Mindenképp szakorvoshoz kell fordulni, ő fogja megmondani milyen fokú a ferdülés és milyen formában kell kezelni.

Kiegészítő kezelésként lehet kineziológiai tapasszal kezelni, ezt mindenképpen olyan személy, terapeuta végezze, aki ért hozzá, mert egyénileg változó hogy hol, milyen fokú és jellegű a gerincferdülése.

A nyakizmok ragasztása kineziológiai tapasszal:

A nyak egy gyakran fájó testrész. A nyaki fájdalmak azonban eltérnek a hát vagy épp a derékfájástól. Ennek háttrében a sok ülés, ülő munka, vezetés, a sok számítógépezés áll. Ilyenkor sokszor annyira koncentrálunk, hogy a fejünket előre tartjuk. Ez a pozíció nagyon megerőlteti a nyak izmait, mely hosszú távon, görbe háthoz, fájó derékhoz, rosszabb esetben akár púposodáshoz vezet.

A kineziológiai tapasz felhelyezése nyakra elég gyakori, hiszen a nyak izmait jól meg lehet támasztani a tapasszal, így gyors segítséget nyújt a fájdalom ellen.

A ragasztáshoz 2 szalagra lesz szükség. Egy I és egy Y -ra vágott tapaszra.

A kezelt egyenes háttal ül, fejét előre hajtva. A 3. háti csigolyától mérjük a szalagot, egészen a hajhatárig. Ezt a szalagot Y-ba vágjuk kb a feléig. A másik szalagot ennél rövidebbre vágjuk.

Ragasztásnál a kezelt előrehajol, a fejét balra hajtja, és az Y jobb csíkjával kezdjük a ragasztást, a hajhatártól. Jól lesimítjuk, majd a másik oldalra hajtja a fejét, és a bal oldalt is felragasztjuk a hajhatártól, jól lesimítjuk. A fennmaradó részt egyenesen a gerinc mentén elsimítjuk. A szalagot feszítés nélkül tesszük fel. A rövidebb szalagot a 3. háti csigolyánál ragasztjuk fel. Ehhez a kezelt előre hajol, karjaival átöleli magát, hogy minél jobban széthúzódjon a lapocka és a háton a bőr. A szalagot 100%-os feszítéssel tesszük fel keresztbe.

Előfordul, hogy úgy ébredünk, hogy elaludtam a nyakam… Vagy éppen annyit ültem a számítógép előtt hogy begörcsölt a nyakunk. Ezekre az esetekre az egy oldalú nyakragasztásokra is van tape technika. Ehhez a kezelt, egyenes háttal ül, fejét előre hajtja.

Kimérjük a szalagot a csecsnyúlvány és a 3. csigolya közötti szakaszt. A tapet ebben a tartásban fogjuk felragasztani feszítés nélkül, fentről indítva, úgy hogy a tape végig a csigolyák mellett, nem a gerincen végigfutva.

Váll fájdalom kezelése kineziológiai tapasszal:

A váll, és ezzel a deltaizom (musculus deltoideus) egy olyan izmunk, amit minden nap használunk edzés közben épp úgy, ahogy a mindennapi életben. Épp ezért, ha emelünk, húzunk, dolgozunk, sok terhelésnek van kitéve, és nincs eléggé bemelegítve, könnyen meghúzódik. A deltaizom húzódását jól tudjuk kineziológiai tapasszal kezelni, amivel enyhítjük a fájdalmat és ezáltal könnyítjük a váll mozgatását.

A tape leméréséhez a kezelt egyenesen áll, a karját maga mellett lógatja. a deltaizom felkarcsonti tapadásától mérjük, a váll csúcsáig. Ez akkor látszik jól, ha oldalra felemeljük a karunkat, itt kezd domborodni a deltaizom. Vékony karú nőnél, gyereknél elég 1 db Y szalag, azonban vastagabb kidolgozottabb karon, férfinál érdemes ezt 2 db I szalaggal ragasztani. Tapelésnél a kart egyenesen hátra emeli a kezelt, kiindulás a deltaizom felkarcsonti tapadásánál, feszítés nélkül ragasztjuk, majd lesimítjuk, ezután a kart derékszögben előre felemeli, szintén feszítés nélkül lesimítjuk.

Nem múló vállfájdalom esetében sokszor komolyabb a gond, mint egy szimpla húzódás. Az úgynevezett befagyott váll szindróma tüneteiben hasonlít egy húzódáshoz ezért nehezen, vagy csak lassan ismerik fel. Ez tulajdonképpen a vállízület és az azt körülvevő lágy szövetek krónikus gyulladásos betegsége. A gyulladás következtében a váll kötötté, merevvé válik, így a kezelt nem tudja mozgatni a végtagját, amitől még kötöttebbé válik, és ezáltal befagy a váll. Mivel ez hónapokig, akár évekig is akadályozza a mindennapi életet, rontja az életminőséget.

A befagyott váll kineziológiai tapaszos kezelésekor rögzítjük a vállat, amivel aktivizáljuk a megfelelő izmokat, és a vállra eső terhelés egy részét a hát és karizmok veszik át.

Ennek a ragasztásnak az alapja az előbbiekben leírt deltaizom ragasztása. Amikor ez a ragasztás megvan, még 2 db I szalagra lesz szükség. Mérni a felkarcsont feje alatt a hónaljredő magasságában, illetve a vállízület fölött, a váll csúcsán keresztül. A 2 szalag egymással 90 fokot zár be. Ragasztásnál a kart felemeljük oldalra kb 90 fokba. A felső, vállcsúcson át ívelő szalagot 100%-ban megfeszítve ragasztjuk, majd lesimítjuk. A második szalagot, a kart leeresztve a másik szalag két végéhez illesztve oldalról ragasztjuk fel feszítés nélkül, a hónalj vonala fölött.

Fontos mindig a pontos diagnózis, hiszen csak abban az esetben tud segíteni a kineziológiai szalag is, ha tudjuk mire is használjuk.

A kineziológiai szalag szakszerűtlen használatával összefüggő esetlegesen felmerülő problémákért semmilyen felelősséget nem vállalunk, oldalunk szereplő információk nem helyettesítik a szakorvos, szakember véleményét! A kineziológiai szalagot, speciálisan képzett orvosok, masszőrök, gyógytornászok vagy fizioterapeuták tudják a legoptimálisabban felhelyezni – kérjük, forduljon a megfelelő szakemberhez a kinezológiai szalag leghatékonyabb használata érdekében!

Teljes kínálatunk megtalálható az alábbi oldalon:

https://sportkotszer.hu/termekkategoria/tapasz/kineziologiai-tapasz/

Vélemény, hozzászólás?